تبلیغات
[دانشگاه آزاد اسلامی مینودشت]
چهارشنبه 28 بهمن 1388

اصطلاحات نماز

   نوشته شده توسط: بهشاد کاظمی    نوع مطلب :فرهنگ نماز ،احکام نماز ،نکاتی در مورد نماز ،

 

در این بخش به شرح برخی واژگان واصطلاحات در مبحث نماز پرداخته می شود كه در ذیل از نظرتان می گذرد.

 

    قبله

 

    "قبله" به معنی "جهت" است وبه این نام نامیده می شود ، زیرا نمازگزار در مقابل آن می ایستد.

 

              <<< برای مشاهده متن بر روی ادامه مطلب كلیك كنید >>>


معنای اصطلاحی قبله:

 

   پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله در مدت 13 سال پس از بعثت در مكه  و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به       

 

    امر خداوند متعال به سوی بیت المقدس عبادت می كردند؛ ولی بعد از آن قبله تغییر یافت ومسلمانان مامور

 

     شدند كه به سوی كعبه نماز بگزارند

 

 1-    نیت:

 نیت به قصد وتوجه نسبت به انجام عمل است ولازم نیست نیت را از قلب خود رابگذراند یا مثلا به زبان بگویدكه 4 ركعت نماز ظهر می خوانم قربه الی الله وبنابر احتیاط واجب نیت نماز را به زبان تلفظ نكند به خصوص نماز احتیاط كه هنگام شك خوانده می شود.

 

2-      تكبیره الاحرام :

     

مراد از گفتن (الله اكبر) در اول هر نماز (پس از نیت ) واجب وركن است واین گفتن (الله اكبر)را تكبیره الاحرام یا تكبیر افتتاح می گویند.

به این دلیل این تكبیر به تكبیره الاحرام نامیده شده ، زیرا نماز گزاربه وسیله این تكبیر انجام آنچه نماز را باطل می كند وبرخویش حرام می كند. همچنان كه حاجی با پوشیدن لباس احرام مٌحرم می شود ووارد حرم الهی می گردد نماز گزار هم با گفتن این تكبیر محرم شده ووارد حرم نماز می گردد.

 

3- ركوع :

 

در هرركعت بعد از قرائت باید به اندازه ای خم شود كه بتواند دست را به زانو بگذارد این عمل را ركوع می گویند.

 

4- سجده : 

 

آن است كه انسان پیشانی را به قصد تعظیم بر زمین بگذارد.

 

5-      تشهد :

 

درركعت دوم تمام نمازهای واجب وركعت سوم نماز مغرب وركعت چهارم نماز ظهر وعصر وعشا باید انسان بعد از سجده دوم بنشیند ودر حال آرام بودن بدن تشهد بخواند.

 

واجبات تشهد:

 

1- گفتن شهادتین :

اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله

2- صلوات بر محمد وآل محمد:

اللهم صل علی محمد وآل محمد

4-      نشستن به اندازه ذكر تشهد

5-   ترتیب ؛ یعنی اول شهادت به یگانگی خداوند وسپس شهادت به نبوت پیامبر اكرم (ص)وسپس صلوات بر محمد وآل محمدعلیهم السلام

6-      موالات وپشت سرهم بودن  اذكار تشهد

7-      خواندن تشهد با قرائت صحیح عربی

 

6- سلام :

 

بعد از تشهد ركعت آخر نماز ، مستحب است در حالی كه نشسته وبدن آرام است بگوید : السلام علیك ایها النبی ورحمه الله وبركاته  واین جمله جزء سلام های نماز نیست بلكه از توابع تشهد ومستحب می باشد ؛ ولی بنابر احتیاط مستحب ترك نشود وسلام واجب یكی از دوصیغه زیر است :

1-      السلام علینا وعلی عبادالله الصالحین

2-   السلام علیكم ورحمه الله وبركاته  كه كلمات " ورحمه الله وبركاته " بنابراحتیاط مستحب گفته می شود كه اگر سلام اول" السلام علینا" رابگوید بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن سلام آخررا نیز بگوید واماگر سلام آخررا انتخاب كند كفایت می كند.

7- ترتیب :

 

واجب است افعال واذكار نماز را به ترتیب به جا آورد به این كه مقدم نماید تكبیره الاحرام را برقرائت ، وقرائت را برركوع وركوع را برسجود وهمچنین تا آخر نماز ، واگر عمدا برخلاف ترتیب عمل كند موجب بطلان نماز می گردد.

8- موالات :

 

انسان باید افعال واذكار نماز را با موالات ؛ یعنی پشت سرهم انجام دهد .

 

 

* از شماره 1تا 6 برگرفته از كتاب احكام عمومی اثر محمد وحیدی

 

 

 

 

تكتف در نماز !!

 

یكی از واژگان مصطلح ، كه در میان برادران اهل سنت رایج است ، "تكتف" است نظر به رسالت پایگاه صلات در جهت تنویر افكار عمومی این موضوع به اجمال مورد بررسی قرار می گیرد كه درذیل از نظرتان می گذرد:

 

نمازگزاردن به صورت دست‏بسته از نظر شیعه :

 

نماز گزاردن به صورت دست‏بسته(قبض یا تكتف )، در فقه امامیه بدعت وحرام است.

 

 امیر مؤمنان مى‏فرماید:«لا یجمع المسلم یدیه فی صلاته وهو قائم بین یدی الله یشبه باهل الكفرمن المجوس‏» (1) :

 

نمازگزار دستهاى خود را در حالیكه در برابر خدا ایستاده است روى هم قرار ندهد كه با این عمل، شیوه مجوسیان كافر را حكایت مى‏كند.

 

ابوحمید ساعدى، صحابى بزرگ، براى گروهى از صحابه كه در میان آنان ابو هریره دوسى، سهل ساعدى، ابو اسید ساعدى، ابو قتاده، حارث بن ربعى و محمد بن مسلمه نیز حضور داشتند، كیفیت انجام نماز را از رسول خدا حكایت كرد و نیز از مستحبات ریز و درشت آن نام برد، ولى از چنین عملى (دست روى دست نهادن در نماز) سخن به میان نیاورد.

 

(2) بدیهى است اگر شیوه پیامبر ولو احیانا چنین بود، او یادآور مى‏شد، ویا حاضران تذكر مى‏دادند.مشابه حدیث‏ساعدى، از زبان امام صادقعلیه السلام به وسیله حماد بن عیسى نیز در كتابهاى حدیثى ما نقل شده است.(3)

 

از حدیث‏سهل بن سعد استفاده مى‏شود كه دست‏بسته نماز خواندن، بعد از پیامبر به وجود آمده است، زیرا مى‏گوید: «كان الناس یؤمرون‏»: به مردم دستور مى‏دادند. چه، اگر این كار دستور پیامبر بود، آن را به پیامبر نسبت مى‏داد.(4)

پى‏نوشتها

 

1. وسائل الشیعه، ج 4 باب 15 از ابواب قواطع نماز، حدیث 7.

2.بیهقى، سنن: 2 / 72، 73، 101، 102; ابو داود سنن: 1 / 194، باب افتتاح الصلاة، حدیث 730، تزمذى، سنن: 2 / 98، باب صفه الصلاة.

3. وسائل الشیعه: 4، باب 1 از ابواب افعاغل الصلاه، حدیث 81.

4. فتح البارى: 2 / 224 و سنن بیهقى: 2 / 28.

منشور عقاید امامیه صفحه /279استاد جعفر سبحانى


Add Me To Yahoo

i®oweb.com
.تمامی حقوق مطالب،برای مدیر وبلاگ محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذكر منبع امکانپذیز میباشد دانشگاه آزاد اسلامی مینودشت ایمیل مدیر وبلاگ: mohandes_kocholo2008@yahoo.com